Tämä on kissanomistajille arka aihe - kirjoitan siitä silti!

Tämä on ehkä yksi arimpia aiheita erilaisilla kissapalstoilla ja tiedän useampien omistajien välttävän osallistumista näihin keskusteluihin kokonaan. Itse suhteellisen uutena kissan omistajana päätin lähteä selvittämään sitä, minkä tyyppinen kokonaisruokavalio soveltuisi perheemme kolmelle Siperian kissalle parhaiten. Sosiaalinen media on täynnä neuvoja ja mielipiteitä, joten päätin aloittaa tutustumisen aiheeseen sieltä.

Mutta mitä ihmettä? Hyvää tarkoittavasta keskustelun avauksestani syntyi tiukkapipoinen väittely kissanomistajien välille, jossa lopulta ei ollut enää päätä eikä (kissan)häntää. Tämä ”kuka on oikeassa” väittely on turhauttavaa ja surullista.

Miksi ihmisten on vaikea keskustella kissojen ruokinnasta objektiivisesti?

Ihan ensimmäiseksi haluan sanoa, että uskon todella kaikkien kissanomistajien tarkoittavan ainoastaan hyvää omille kissoilleen. Meitä on yhtä monta kissanomistajaa kuin kissoja – jokaisella oma ajatus siitä, mikä meille itsellemme on parasta. Arvostan jokaista kissanomistajaa ja ymmärrän erilaisia mielipiteitä tässä henkilökohtaisessa asiassa.

Suurin osa kissanomistajista varmasti ymmärtää hyvin sen, että kissa on lihansyöjä, joka tarvitsee elääkseen korkealuokkaisia ja -laatuisia proteiineja ja rasvaa sekä riittävästi vitamiineja ja hivenaineita. Varsinaiset ongelmat alkavat siitä, että nykyisin tarjolla on niin monenlaisia ja merkkisiä kissanruokia, joista omistajan sitten pitäisi osata valita kotieläimelleen kaikkein optimaalisin vaihtoehto. Teollisuus sekä kauppa kilpailevat kuluttajista vahvasti hinnoilla ja ravintoainesisällöt useasti piilossa pienten tekstien takana. Merkinnät ovat outoja ja vaikealukuisia. (mikä ero esimerkiksi lihapitoisuudella ja proteiinipitoisuudella)

Tavallinen marketista saatava kuivaruoka on usein laadultaan enintään tyydyttävän tasoista, eikä ainoana päivittäisenä ravinnonlähteenä pelkästään oikein sovi kissan tarpeisiin. (tosin hyviäkin tarjolla) Lemmikkieläinliikkeiden ja eläinlääkärien myymät lihat, purkki- sekä kuivamuonat ovat useimmiten (ei aina) hyviä ravinnonlähteitä, mutta usein myös todella kalliita. Edessäsi on siis ARVOVALINTA! Oikeanlaatuinen kissanruoka on paras tapa pitää eläin terveenä, mutta kuinka paljon olet valmis maksamaan tästä päivittäin? Mihin minun oikeasti pitäisi kiinnittää huomiota ja ovatko kaikki markettiruoat todellakin jotenkin epäterveellisiä?

Onko kissanruoissa siis oikeasti eroa?  TUTUSTU UUTUUTEEMME TÄSTÄ LINKISTÄ!

Kyllä – aivan varmasti on. Se kuinka paljon tämä sitten vaikuttaa kissasi hyvinvointiin onkin sitten asia, josta moni kissanomistaja on helposti eri mieltä. Iso osa omistajista on tottunut luottamaan markettien tarjoamiin ruokabrändeihin uskoen näiden ilman muuta olevan turvallisia ja tutkittuja. Niin tein minäkin pitkään, kunnes aloin tutustumaan asiaan hieman tarkemmin. En halua antaa asiassa kenellekään neuvoja tai opastaa jonkin tietyn merkin käyttöön, mutta alla äskettäin tekemäni havainto muutamasta yleisesti myynnissä olevista ruoista.

Vanha märkäruoka 0.69 €/ 85g

Proteiini 10 %

Vehnää 3 %

Rasvaa 3 %

Kosteus 79 %

Uusi märkäruoka 1,45 €/ 70g

Proteiini 75 %

Vehnää 0 % (rice 1%)

Rasvaa 1 %

Kosteus 78 %

Vanha kuivaruoka 4,39 €/kg

Proteiini 30 %

Rasva 10 %

Hehkutusjäännös 7,5 %

Kuitu 2 %

Uusi kuivaruoka 15,76 €/kg

Proteiini 52 %

Rasva 21 %

Hehkutusjäännös 8,4 %

Kuitu 2,5 %

Jokainen voi varmasti päätellä tästä sen, ettei vanha ruoka todellakaan tunnu järkevältä vaihtoehdolta kissoille pidemmällä tähtäimellä. Vehnän ja erilaisten lisäaineiden määrä on aivan järkyttävä verrattuna nykyisin käyttämääni märkäruokaan. Hintaeroa toki on, mutta ruokaa ainakin meidän perheessä menee vähemmän silloin, kun proteiinipitoisuus on korkeampi. Kuten mainittu, kissa lihansyöjänä sulattaa heikosti kasvisperäistä ravintoa.

Jostain syystä meidän kissamme rakastavat kaikkein eniten kuivamuonaa. Yllä mainittu vertailu liittyi pääasiassa käyttämääni märkäruokaan, jota tarjoilen meillä kaksi kertaa päivässä. Kissan pitää saada tietysti myös kovaa purtavaa ja kuivamuonat tekevätkin aina hyvin kauppansa. Tämä 2+1 (märkä + kuiva) tuntuu toimivan ainakin meillä mukavasti, jonka lisäksi kasvattelen kissoilleni myös kauran orasta. Kova purtava silloin tällöin ehkäisee ientulehduksia ja hammaskiviä, sekä tuo mukavaa vaihtelua kissojen ruokavalioon. Kuivaruoan valinnassa saa tosin olla yhtä tarkkana, kuin märkäruuan kanssa.

Kannattaa siis tutustua kissanruokaselosteisiin ja miettiä asiaa ajan kanssa. Kissojen ruokinta ei ole todellakaan niitä helpoimpia aiheita – varsinkin kun tiedämme kuinka nirsoja katit voivat välillä olla! Joka tapauksessa hyvin syötetty kissa on terve kissa!

Ja lopulta pitää muistaa; Kaikki mikä menee sisään, tulee myös ulos! Tähän pakko mainostaa automaattista kissanvessaamme Kuba&Leia The LitterPod. Sano hyvästi hiekkalapiolle!

TUTUSTU UUTUUTEEMME TÄSTÄ LINKISTÄ!

Aurinkoista syksyä kaikille!

Virpi



We are using cookies. Read more about them here and accept cookies by clicking the button.

Ok

Browse categories

Your shopping cart is empty

Suodata tuotteita

Terms and conditions

Nämä toimitusehdot ovat voimassa 24.8.2018 alkaen.

Verkkokauppa

MEOW Logistics Oy
Ripusuontie 38 A4
00660 Helsinki

+358405811026
info@felis.fi
felis.fi
2886321-1

Kauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Maksaminen ja maksutavat

Maksupalveluna toimii Klarna Checkout, jonka kautta maksuvaihtoehtoina toimivat lasku, osamaksu, korttimaksu sekä verkkopankkimaksut.

Ilmoittamalla tietoja kassalla hyväksyt Klarna AB:n (Klarna AB, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm) ehdot. Painamalla ”Osta” painiketta hyväksyt Felis yleiset ehdot.

Tilaus- ja maksuvahvistus

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.

Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:

MEOW Logistics Oy
Ripusuontie 38 A4
00660 Helsinki

+358405811026
info@felis.fi
felis.fi
2886321-1

Toimitustavat ja -kulut

Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Esitämme ostoskorissa arvion tulevista toimituskuluista ensisijaisen käytössä olevan toimitustavan mukaan. Tarkat toimituskulut näet valittuasi tilaukselle haluamasi maksu- ja toimitustavat. Käytössä olevat toimitustavat riippuvat ostoskorin sisällöstä ja yhteispainosta. Voit valita kassalla käytössä olevista toimitustavoista sinulle parhaiten sopivan vaihtoehdon jonka yhteydessä tarkka toimituskulu on esitetty.

Toimitusaika

Yleisimmät toimitusaikamme Suomeen vaihtelevat tilauksesta ja toimitustavasta riippuen. Poikkeukset toimitusaika-arvioihin on kerrottu, jos ostoskorissa on varastosta loppuneita tuotteita ja ilmoitamme myös mahdollisista viivästyksistä teille välittömästi tilaamisen jälkeen.

Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista.

Palautusehdot

Right of withdrawal

You have the right to cancel this agreement within 14 days without giving any reason. The withdrawal period ends within 14 days starting from the day you received the last shipment, or in the case of downloadable products, from the moment you received the order.

In order to exercise the right of withdrawal, you must notify us of your decision to cancel the agreement in an unambiguous way (for example, by mail or by email). You can also use our printable return form, but its use is not mandatory.

To comply with the deadline for withdrawal, it is sufficient that you submit your notice of cancellation before the end of the withdrawal period.

Effects of withdrawal

If you withdraw from this contract, we shall reimburse to you all payments received from you, including the costs of delivery (with the exception of the supplementary costs resulting from your choice of a type of delivery other than the least expensive type of standard delivery offered by us), without undue delay and in any event not later than 14 days from the day on which we are informed about your decision to withdraw from this contract. We will carry out such reimbursement using the same means of payment as you used for the initial transaction, unless you have expressly agreed otherwise; in any event, you will not incur any fees as a result of such reimbursement.

You must return the goods without delay and no later than 14 days after informing us about your decision to withdraw from the contract. The deadline is met if you send back the goods before the period of 14 days has expired.

You are only responsible for the kind of value decrease of the goods that did not result from treatment that is required for determining the nature, properties and functionality of the goods.

Lunastamaton paketti

Lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Lunastamatta jätetystä paketista, josta ei ole tehty erillistä peruutusilmoitusta, perimme toimituskustannukset.

Ongelmatilanteet

Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa kirjallisesti Peruutusoikeus ja palautusehdot -kohdassa mainittuun osoitteeseen tai soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon. Jos paketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, teidän täytyy tehdä välittömästi asiasta reklamaatio valitsemanne toimitustavan kuljetusyhtiölle.

Gift cards used in the shopping cart